Två kronor milen med elbil

Stigande bränslepriser gjorde att Sven-Erik Wiklund skaffade elbil

För att ladda snabbt och säkert installerade han laddbox i garaget hemma i Kil.
Elkostnaden för Sven-Eriks elbil är 2 kronor.

 

Kvickare än en fossilbil

– Elbilen är suverän i stadstrafik. Den är tyst och kvickare än en vanlig fossilbil. Det känns ungefär som att köra en åkgräsklippare, skrattar Sven-Erik.

1500 mil per år

Som pensionär kör han 1500 mil per år. Enligt sin egen kalkyl kommer han spara in den extra kostnaden som det innebär att välja elbil, eftersom elen bara kostar två kronor per mil.

Sven-Erik Wiklund kör elbil för 2 kr per mil

“Jag har kört 500 mil. Det syns nästan inte på elförbrukningen”. Sven-Erik Wiklund

 
Installerade laddbox i garaget

Självklart att sätta in laddbox

På väggen i det stora garaget sitter laddboxen. BMWs egen trefas-laddare, som installerades av Elcenter i samband med att bilen levererades.

– Det följer med en laddare med bilen för vanliga vägguttag. Men det tar längre tid att ladda. Det är stor skillnad. Jag har läst att det kan börja brinna om man laddar i vanliga uttag. Därför var det självklart för mig att sätta in laddbox. BMW rekommenderade Elcenter för att göra jobbet, berättar Sven-Erik.

 
 
 

Halva installationskostnaden i bidrag

Installationen gick på någon timme. Det kostade 20.000 kr. Sedan fick Sven-Erik tillbaks halva summan i stöd genom Naturvårdsverkets ladda-hemma-bidrag.

– Elcenter fixade allt, och hjälpte mig att ansöka om bidraget, så det var enkelt, berättar Sven-Erik.

Varje söndag läser han av strömförbrukningen.
– Jag har kört ungefär 500 mil sedan jag skaffade bilen, men det syns nästan inte på elförbrukningen, berättar Sven-Erik.

Laddar en gång i veckan

Normalt laddar han bilen en gång i veckan, men under älgjakten behövde bilen laddas varje kväll.
– När jag kom hem på kvällarna var det ungefär 30 procent kvar i batteriet. Det tog fem timmar att ladda fullt, vilket räcker gott för mig.

Styr laddningen med en app

I en mobilapp visar han hur mycket energi som finns kvar i batteriet och hur långt han kan köra innan det tar slut. Från appen kan han slå av och på laddningen och styra klimatanläggningen.

Undviker långresor

Några riktiga långresor vill Sven-Erik inte ge sig ut på med elbilen ännu.
– Det finns visserligen snabbladdare längs de stora vägarna, men infrastrukturen är ännu inte helt utbyggd. Så det blir nog buss eller tåg om jag ska långt.

 

Vilken laddare passar dig?

  • Garo Chargebox 1-fas

    Garo Chargebox 1-fas

    Svenskproducerad laddbox för installation vid bostäder och arbetsplatser.

  • Defa eRange Uno 1-fas

    Defa eRange Uno 1-fas

    Särskilt designad för placering i privata och halvoffentliga miljöer och passar lika bra inne som ute.

  • Chargestorm Connected 1-fas

    Med många smarta funktioner, som justerbar laddeffekt och appstyrning.

  • Garo Chargebox 3-fas

    Garo Chargebox 3-fas

    Uppkopplad och framtidssäkrad laddbox för installation vid bostäder och arbetsplatser.

Hur miljövänliga är egentligen elbilar jämfört med bensin- och dieselbilar?

Anders Olsson, ansvarig elbilsladdning, Elcenter

Intresserad av elbilsladdare?

Kontakta Anders

anders.olsson@elcenterab.se

054-771 87 05
070-75 514 41

Föregående
Föregående

Smart teknologi låter Dömle Herrgård fokusera på gästerna

Nästa
Nästa

Hur Inission använder smart videokonferensutrustning för effektivare digitala möten