All teknik för laddning av tunga fordon

Bygg din egen laddpark för eldrivna lastbilar och andra tunga fordon

Vi installerar delar och helhetslösningar:

Transformatorstation | kraftskåp | depåladdare | snabbladdare

Allt fler eldrivna lastbilar behöver laddas

2023 nyregistrerades 8563 lätta eldrivna lastbilar. En ökning med 71 procent jämfört med 2022. Samtidigt ökade andelen nyregistrerade eldrivna tunga lastbilar med 93 procent och eldrivna bussar med 20%.

Alla dessa tunga eldrivna fordon behöver laddas någonstans, men infrastrukturen är ännu alldeles för dåligt utbyggd.

Därför började exempelvis Laddbolaget Värmland bygga en egen laddinfrastruktur under 2023, med åtta laddparker på strategiska platser runtom i Värmland.

Elcenter installerar all hårdvara som exempelvis transformatorstationer, kraftskåp och laddstolpar för både depå- och snabbladdning.

Nyregistrerade tunga elfordon per år i Sverige

Det här behöver du för att ladda eldrivna lastbilar:

Schematisk beskrivning av den hårdvara som behövs för att bygga en laddlösning för el-lastbilar

Snabbladdare

Lastbilsbatterier har högre kapacitet än bilbatterier, 400 kWh är inte ovanligt. För att kunna ladda ett så stort batteri från 0-100 procent på en timme krävs en laddare med en effekt på 400 kW. Så höga effekter utvecklar mycket värme, och därför behöver laddkabeln vara vätskekyld.

Kraftskåp

Lastbilar laddas med likström. Därför behöver du ett kraftskåp som gör om växelströmmen från transformatorn till likström. Även här behöver du dimensionera kraftskåpen efter hur många lastbilar du vill kunna snabbladda samtidigt.

Transformator

I högspänningsnätet är spänningen 22 eller 11 kilovolt. För att du ska kunna använda elen i en lastbilsladdare behöver den först transformeras ner till 400 volt växelström.

Ju fler laddare du vill kunna använda samtidigt desto större effekt behöver din transformator kunna hantera.

Högspänning

För att kunna använda flera snabbladdare samtidigt på full effekt behövs stora mängder energi. Därför kan du behöva ansluta dig som högspänningskund hos ditt elnät.

Varje laddare på 400 kW kräver ledig kapacitet på runt 580 Ampere i din fastighet.

El-lastbil som laddas i en depåladdare med 160 kW effekt.

Så byggde Elcenter Värmlands första laddpark för eldrivna lastbilar åt Laddbolaget Värmland

“Transportbranschen kommer inte överleva om vi inte ställer om”.

Det säger Lars Reinholdsson, VD LBC Frakt och ordförande i Laddbolaget Värmland, som bygger 8 laddparker på strategiska platser i Värmland för att kunna erbjuda klimatvänliga transporter med eldrivna lastbilar.

Smarta tillägstjänster ger enkel administration

Det finns ett stort utbud av smarta tilläggstjänster som hjälper er att administrera er laddlösning och anpassa den efter företagets behov. Enkel fakturering, kölistor, administration av parkeringsplatser och laddstolpar och mycket annat. Prata med oss om vilka möjligheter som finns, så hjälper vi er på vägen.

Anders Olsson, ansvarig elbilsladdning Elcenter

Intresserad av laddning för tunga fordon?

Kontakta
Anders Olsson