Eftersom bränslepriset stiger skaffade Sven-Erik Wiklund en elbil på leasing. Han har alltid kört BMW, så valet var enkelt – en i3 med 30 mils räckvidd i batteriet. För att ladda snabbt och säkert installerade han en laddbox i garaget hemma i Kil. Milkostnad för Sven-Eriks elbil är 2 kronor för drivmedel.
Sven-Erik har jobbat på sjön i 55 år, bland annat som kapten på stora tankbåtar med bilbränsle och kemikalier. Han hittade kärleken i Karlstad 1972 och lämnade hemstaden Luleå. Nu bor han med vacker utsikt över Fryken och har fullt upp med att hjälpa grannarna röja snö.
Kvickare än en fossilbil
– Elbilen är suverän i stadstrafik. Den är tyst och kvickare än en vanlig fossilbil. Det känns ungefär som att köra en åkgräsklippare, skrattar Sven-Erik.
1500 mil per år
Som pensionär kör han 1500 mil per år. Enligt sin egen kalkyl kommer han spara in den extra kostnaden som det innebär att välja elbil, eftersom elen bara kostar två kronor per mil.
“Jag har kört 500 mil. Det syns nästan inte på elförbrukningen”
Självklart att sätta in laddbox
På väggen i det stora garaget sitter laddboxen. BMWs egen trefas-laddare, som installerades av Elcenter i samband med att bilen levererades.
– Det följer med en laddare med bilen för vanliga vägguttag. Men det tar längre tid att ladda. Det är stor skillnad. Jag har läst att det kan börja brinna om man laddar i vanliga uttag. Därför var det självklart för mig att sätta in laddbox. BMW rekommenderade Elcenter för att göra jobbet, berättar Sven-Erik.

Halva installationskostnaden i bidrag
Installationen gick på någon timme. Det kostade 20.000 kr. Sedan fick Sven-Erik tillbaks halva summan i stöd genom Naturvårdsverkets ladda-hemma-bidrag.
– Elcenter fixade allt, och hjälpte mig att ansöka om bidraget, så det var enkelt, berättar Sven-Erik.
Varje söndag läser han av strömförbrukningen.
– Jag har kört ungefär 500 mil sedan jag skaffade bilen, men det syns nästan inte på elförbrukningen, berättar Sven-Erik.
Vill du ladda snabbt & säkert?
Kolla in våra laddboxar för privatpersoner, företag och bostadsrättsföreningar.
Laddar en gång i veckan
Normalt laddar han bilen en gång i veckan, men under älgjakten behövde bilen laddas varje kväll.
– När jag kom hem på kvällarna var det ungefär 30 procent kvar i batteriet. Det tog fem timmar att ladda fullt, vilket räcker gott för mig.
Styr laddningen med en app
I en mobilapp visar han hur mycket energi som finns kvar i batteriet och hur långt han kan köra innan det tar slut. Från appen kan han slå av och på laddningen och styra klimatanläggningen.
Undviker långresor
Några riktiga långresor vill Sven-Erik inte ge sig ut på med elbilen ännu.
– Det finns visserligen snabbladdare längs de stora vägarna, men infrastrukturen är ännu inte helt utbyggd. Så det blir nog buss eller tåg om jag ska långt.
Du kanske också gillar:
Få koll på det senaste inom elbilsladdning
Vi bevakar marknaden inom elbilsladdning och våra andra affärsområden. Vill du ha koll på vad som händer är du välkommen att prenumerera på vårt nyhetsbrev som kommer ut en gång i månaden.